Wednesday 16 July 2014

PERLEMBAGAAN MALAYSIA: BEBAS MENGAMALKAN AGAMA MASING2? (1)

Di luar negara mereka melaungkan berhijab sebagai
satu hak asasi manusia tetapi di Malaysia walaupun
sudah termaktub dalam Perlembangaan'
namun nasib wanita-wanita kita juga teraniaya.
Ketika hendak menghadiri temuduga, tudung terpaksa dibuka. Itulah 'tip' agensi pekerjaan kepada wanita-wanita yang berminat untuk bekerja di syarikat-syarikat swasta tertentu. Nasihat mereka lagi, bila dah dapat surat tawaran, terpulanglah kepada kamu kalau nak pakai tudung balik.
Inilah keadaan yang memang berlaku pada ramai anak-anak perempuan kita bila tiba hasrat mereka untuk bekerja menampung perbelanjaan sendiri dan keluarga.

Namun, bagi mereka yang mengenakan tudung mereka balik,
pelbagai tekanan yang diberikan malah ada yang tidak tahan dan terus meletak jawatan walaupun baru beberapa hari bekerja.

Begitulah biadapnya majikan-majikan yang mencari keuntungan tidak kira tempatan mahupun pelabur luar yang bertaraf multinational.
Kata-kata ini cuma dalam bentuk lisan sahaja

Ada juga konglomerat Perancis yang mempunyai polisi senyap begini yang meraih projek bernilai berjuta-juta ringgit dari Tenaga Nasional Berhad, Petronas dan lain-lain GLC. Mimpi atau realiti? Tanya sendiri pada kenalan-kenalan anda yang bekerja di GLC-GLC berkenaan.

Terdapat juga sebuah butik antarabangsa di KLCC yang tidak membenarkan kakitangan Islamnya bersolat, malah untuk bersolat Jumaat pun tidak dibenarkan untuk setiap minggu. Pekerja lelaki cuma dibenarkan untuk solat selang Jumaat atau 2 kali sebulan saja.
Apakah butik ini yang dimaksudkan? Singgah
dan tanya sendiri pekerja Islam di situ







Bersambung....

No comments:

Post a Comment